Present

2012-03-15, kl 21:55:29 | Kommentarer: 0 | Direktlänk | Allmänt

Bebisen har fått presenter från sin farmor. En rosa body, rosa leggings, bamsestrumpor, rosa byxor och rosa-vitrandig bodysuit.

Jag och farmorn hade lite kläddiskussioner häromdagen. Jag älskar rosa men tycker inte att man måste klä sin flicka i enbart rosa. Jag är emot "prinsesshysterin". Jag föredrar att köpa 'barnkläder', inte flickkläder eller pojkkläder. Barnkläder som har härliga färger som är roliga att se på och som man blir glad av. Barn är barn och vi vuxna har ett ansvar att inte stoppa in de 'könsfack" som de inte är medvetna om hur det är uppbyggt. Jag föredrar en könsneutralistisk inställning till barnen och förespråkar därför 'barnkläder' till min tjej. Det kan vara rosa, men det kan också vara blått, grönt eller en traktor som motiv. Idag hade hon på sig gröna byxor med stora stjärnor på, från märket 'Molo' (underbara barnkläder i härliga färger) och en vit body med svarta små stjärnor samt en turkos dregglis med vita prickar på.

När vi var på ett café idag kom det fram en tant och kallade henne för "pojke" och på Ica frågade en person om det var en pojke eller flicka? Pga de gröna byxorna ursäktade hon sig. Ja, ni hör ju.

Så därav köpte farmorn lite rosa kläder till flickan. Jättefina.


Kommentarer

Kommentera här:

Namn:
Här ofta?

E-mail: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0